måndag 9 november 2015

30 rådjur!

Då blev det äntligen lite jakt igen. Emil, Fredrik och jag....man behöver inte vara många för att det ska gå bra. På morgonen  var vädret inget vidare, det blåste och regnade på tvären men på eftermiddagen blev det jättefint om än fortsatt blåsigt. Vi körde först två drev men jag varken såg eller hörde någon jakt och när vi var färdiga med de så tänkte Fredrik och jag åka hem och äta men Emil skulle släppa Pyssla ytterligare en gång, så vi hängde på honom.  Jag hade nog bara varit på pass fem minuter när jag hörde Pyssla närma sig mig och precis då fick jag se två rådjur (en bock och ett smaldjur) komma rakt mot mig. Satte mig ner i knästående och sköt på bocken. Såg att det var en bra träff (cirka 50 meter) så jag tittade vad smaldjuret gjorde, hon blev helt konfunderad och var kvar runt bocken (som låg död) cirka två minuter tills Pyssla kom och fortsatte jaga henne i cirka 45 minuter. 
Det här var mitt trettionde rådjur och det var extra roligt att det var en fin 6-taggare.


Hämtade Essie så hon fick lite närkontakt med ett rådjur, oj vad hon slickade på det.
Så här fint blev vädret på em. Höstvetet har kommit upp fint på både Hemgärdet och i Härad.
Fredagsmys i Liljestad!

I morgon fyller jag år och Svea har just berättat det för Fredrik.......Som vanligt har han glömt bort det.....vet inte om man ska bli besviken eller inte.....börjar bli van...
God natt!

2 kommentarer:

Filosofie sa...

Kan inte tänka mig att han hade glömt bort din födelsedag. Han låtsades nog bara det :-) i Finland har vi kommit ihåg den. Kram och grattis igen älskade syster.

Lina eller Karro-det är jag! sa...

Ha, ha min man är bäst på det mesta (som ni vet;) ) men att uppvakta mig är han inget vidare på, men jag älskar honom ändå. Tack för alla grattis och kram!