lördag 30 maj 2015

Lördag!

Satan i gatan vad det regnar ute. När ska vi kunna så färdigt och hur mycket gräs ska det bli??? Vallskörden är ju redan igång bland mjölkbönderna. Känner att detta är "lugnet före (jobb)stormen." 
 Igår kväll skördade vi det första för i år i växthuset. Det blev dill till färskpotatisen  (som jag dock köpt). Vår egna potatis kommer upp fint så förhoppningsvis har vi färskpära till midsommar. Älskar verkligen det här med växthus och trädgårdsland. Önskar mig trots det ett större växthus.....
 Våra kattungar växer så det knakar. De är otroligt söta och tillgivna.

 Fredrik har huggit lite vindfällor och skotar ut dem med Drivaxen.
 Min senaste lilla kalv hade det lite problematiskt med att få in mamma kos jättespenar i munnen. Som tur är, är kon så himla lugn och snäll och kalven så himla duktig på att "snutta" så det har gått jättebra att hjälpa dem.
 I början gömde kon kalven hela tiden, så det har blivit mycket letande. Vissa gånger har hon dock visat mig var hon lagt kalven och ibland har jag hittat den själv...och då har det smidigaste sättet varit att ta henne i bilen. Svea har döpt kalven till Lora. Tror nog att kortet på kalven i bilen är den roligaste bilden jag någonsin tagit, visst?
Allt "daltande" med Lora gör att vi fått en tam kalv på köpet och eftersom kalvar är det sötaste djuret som finns känns det extra bra.

Jaha, annars då?
 Som sagt vi "går bara" och väntar på soligt och varmt väder nu.....
Vad gör du?
Kram å hej!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi går bara o väntar på vackert väder också. Hoppas på det nästa vecka så vi får göra gräset färdigt. Sådde färdigt igår kväll men blev ingen insådd på alla ställen vi tänkt oss jaja man kan inte få allt. Johan är på svensexa för Staffan.Annars blir det väl muslifabriken nästa vecka o mer ostkaka. Ska vara med på gusumsdagarna på lördag. Ska jag lägga undan nån ostkaka till dig? Kram Annie

Lina eller Karro-det är jag! sa...

Ja, när ska detta skvättande sluta??? Får väl snart plocka bort dubbelmontagen.....
Lägg gärna undan en ostkaka åt mig de är ju så fantastiskt goda och så br att ha i frysen. Kram K.