torsdag 1 oktober 2015

Rådjursjakten börjar!

Idag är det de magiska datumet 1:a oktober, vilket innebär att rådjuren blir lovliga. Vi jagar ju inga råbockar, så vi har ju inte skjutit några rådjur ännu den här jaktsäsongen.  Det blev inget idag heller men det var en trevlig jakt, då jag fick tre dov "på mig" samt att jag såg drevdjuret på långt håll. Vi jagade "bara" en timme vilket var lagom för hunden (Pyssla) och med tanke på att jag skulle skjutsa Elis till tandläkaren vid 11. På eftermiddagen vid 14.30 skulle Elis och Svea klippa sig, så då var jag till Viken med dem. Efter det fick vi ett litet ryck och hämtade våra grindar i Käggla, för att åka till Härad och ta in våra djur. Helt otroligt vad smidigt det gick. Tre vändor åkte vi och inte en enda gång sprang korna eller kalvarna iväg. Kalvarna var jättelugna, vilket egentligen är konstigt då alla (förutom Pelle ) är födda ute. Det märks så tydligt att jag har varit hos dem mycket i sommar samt att man pratat lugnt med dem då. När Pelle kom in i boxen började jag klappa och kela med honom, han blev helnöjd och ville bara fortsätta. Han är ju ganska stor nu (nio månader) så man får tänka sig för lite.

Så här fin var himlen när jag gick hem från ladugården för att åka till Viken för tredje gången denna dag. Svante skulle hem efter ha "hängt på stan" med ett gäng kompisar sedan skolan slutade.
Det var allt!

Inga kommentarer: