söndag 3 april 2011

Lite svar!

Roligt att jag har fått några frågor:) Här följer lite svar på dem. Elin undrar om "det som hände Svea" har fått oss att se saker ur ett annat perspektiv, om vi uppskattar det "lilla" lite extra, (bra fråga!). I somras, när Svea var nyopererad och vi var mitt uppe i knappmatning och allt, så tyckte jag INTE att hennes "sjukdoms"tid hade gett mig något positivt. Men allt efter som tiden och månaderna gick så såg jag det positiva i att jag lärde mig så mycket på kuppen. Jag kan sätta sond, fixa slangar, sprutor och få i mitt barn mat på ett ganska ovanligt sätt. Jag känner mig stärkt (och nu också, till viss del GLAD) för att jag kan detta. NATURLIGTVIS skulle jag vilja att Sveas första år hade varit lite mer "normalt", för hennes första halvår när vi bara mata med sonden känns väldigt "luddig" i mitt huvud. Jag har många gånger under den här tiden tänkt att det alltid finns de som har det värre men när man själv var mitt uppe i det jobbiga så var det en VÄLDIGT tuff tid i våra liv. Jag har de senaste åren försökt att uppskatta det "lilla" i livet så jag kan inte påstå att det är något som har kommit nu. Däremot känner jag en så enorm tacksamhet att allt är bra med Svea och att det löste sig till slut. Jag kan finna stor glädje i mycket och det kan vara små vardagsaker som händer hela tiden. Tack för din fråga Elin (och tack för "berömmet") och jag hoppas du förstår lite vad jag menar. Nästa fråga var från Sofie, som undrar hur inskolningen fungerar på vår förskola. I och med att jag inte har "bråttom" för att jag ska börja jobba så har vi tagit det väääldigt lugnt. I "vanliga fall" brukar det gå snabbare med inskolning (kommer dock inte ihåg hur lång tid det tog för Svante och Elis). Första dagen var vi och hälsade på en timme, andra och tredje dagen två timmar, fjärde dagen var vi där tre timmar och jag "gick i väg" en timme. Femte dagen, tre timmar igen och jag gick efter en timme. I morgon ska jag lämna henne med en gång och hon ska vara själv i tre timmar (och över maten). Resten av veckan vet jag inte men kanske att hon provar att sova middag där och då blir det genast 5 timmar hon är där. Kan säga det att mycket känns nytt även om det sitter i ryggmärgen, det här med dagis. Jag känner också en liiiten tveksamhet men det är mest av egoistiska skäl (vill ju vara med henne jämt;) Det som är roligt är att jag såg själv med egna ögon att hon åt minst lika bra som hennes jämnåriga "kompisar". Svea är just nu yngst men de är totalt fem 09:or. Svar på Pias frågor: Hur det nya systemet hos VV ser ut och om det är lättare eller svårare. Det nya heter ProPoints och är i ganska stor utsträckning likt det "gamla" pointssystemet. Det finns vissa skillnader som att vissa propoints kan vara gröna, vilket i sin tur innebär att de gröna har längre mättnadskänsla. Ex, du har ett ljust bröd som har två vanliga propoints och ett grövre bröd som har en två gröna pp, då är det naturligtvis bättre att ta det gröna alternativet, så håller man sig mätt längre. Förrut kunde man även spara points, från en dag du inte åt alla dina points. Nu måste du äta upp alla dina points per dag, du får inte spara till nästa dag och inte äta mindre än det du blivit tilldelad (jag har 29 pp per dag). Sen kan du som vanligt tjäna pp genom att motionera, som du kan spara till tex helgen då man kanske äter (eller dricker;) något extra. Sen finns det även en veckobonus som du får utnyttja, antingen lite varje dag (den är på 49 pp) eller äta upp allt på en gång eller inte utnyttja alls. Visst är det mycket att hålla reda på i början men man "lär sig" ganska snart vad saker innehåller och då går det ju lättare och lättare. Boken "Butiksguiden" är ju A och O, där finns nästan alla livsmedel så att man alltid har koll. Jag tycker att det här är något som passar mig (var ju med 2001 och det gick kanonbra), man får äta allt, man blir peppad och sporrad man vill ju helst inte åka 7 mil för att få ett plus på vågen.....usch, börjar bli lite nervös, ska ju väga mig för första gången i morgon!!!! Det bästa är att VV ska öppna i Gamleby nu (torsdagar kl 18,00) så då kan jag åka dit i stället, lite närmare! Sen undrade du varför Svea har varit vaken så mycket på nätterna den senaste veckan.....det har jag tyvärr inget svar på. Hon har ALLTID sovit bra men nu är det puts väck. Jag tror dock att det är en utvecklingsfas, eller kanske tänder eller växtvärk. Christel trodde till och med att det kunde ha med dagisinskolningen att göra, ja, kanske det. Hoppas bara att hon snart är tillbaka i sina gamla gängor. Det tar på krafterna att vakna 15-20 gånger per natt:( Hoppas ni är nöjda med svaren och är det någon annan som vill fråga något så gör det gärna, det var ju kul det här:)))) Nu när jag publicerade detta ser jag att all text sitter i hop, vet inte varför det blir så och jag kan tyvärr inte göra något åt det, just nu. Förstår om det blev svårt att läsa all sammanhängande text.

Inga kommentarer: