söndag 10 januari 2016

Är så rädd...

.....Efter en rolig dag i Västervik igår med skyttebion och restaurangbesök kom vi hem. Jag hämtade Svea hos Mathilda medans Fredrik gjorde ladugården.  Väl inne tände vi brasa och satte igång bastun....allt väl så länge. Vi satte oss i vårt relax rum och jag filade fötterna och Fredrik kom från köket med lite "smått och gott", bland annat oliver och knäckebröd .  Rätt var det är så börjar Fredrik harkla sig och försöker hosta. Jag tittar på honom och tänker att han satt lite knäckebröd i halsen. Han fortsätter harkla sig, väldigt högt och samtidigt ställer han sig upp framåtböjd med munnen fullt öppen.......då flyger jag upp och förstår allvaret.....ska precis greppa honom om bröstkorgen när en hel oliv flyger ur munnen på honom.......
Fattar ni hur nära det var att det gick åt helvete?! Min puls ökar och tårarna rinner bara jag skriver det här. Har sovit skitdåligt inatt....vad hade hänt om han inte fått ut oliven själv. Jag var så nära att trycka till runt  bröstkorgen på honom och vad hade hänt om jag inte lyckats.....nu är jag livrädd men är så tacksam för att jag får fortsätta älska min man.

10 kommentarer:

AnnSofie Z sa...

Fy så otäckt! Vilken tur att det gick bra. Men förstår att du blev livrädd. För ett par år sedan, befann jag mej i källaren. Rätt som det var hördes en kraftig duns i golvet på planet över. Rent intutivt sprang jag upp och hittar maken liggande på golvet blåröd i ansiktet. Slänger mej ner och gör en Heimrisch manöver liggande och ut kommer en gurkbit. Han hade fått en ättiksgurkbit i fel strupe och helt enkelt tuppat av. 186 cm-make ramlade helt baklänges och slog i bakhuvudet. Det kanske räddade livet på honom. Tänkte då att gurkbiten lossnade lite. Nu blir jag skakis bara han gör en leverpastejmacka. Stor kram till dej!

Lina eller Karro-det är jag! sa...

Näe fy Annsofie! Så hemskt det är och att det kan hända vem som helst. Man inser också väldigt snabbt att en vuxen man är ganska bred över bröstkorgen. Hoppas jag aldrig behöver uppleva detta igen och har tjatat på alla idag att tugga extra noga. Oliven som satte sig i Fredriks hals säger han "flög" ner i halsen och han inte hade en chans att förhindra den. Kram till dig med....syns i morgon ;)

Hanna sa...

Hur tänkte Fredrik?

Filosofie sa...

Otäckt som tusan! Vågar inte tänka på konsekvenserna. Kram

Anonym sa...

Sluta med oliver - de är ju ändå inget goda! ;) Kram, Nettan

Lina eller Karro-det är jag! sa...

Ja, det ska jag göra nu...fast de är goda ;)

Lina eller Karro-det är jag! sa...

Inte jag heller...var helt vettskrämd hela kvällen, natten och idag har jag gått som i ett töcken...vet inte hur många gånger jag har kramat, pussat och hållt om Fredrik idag.

Lina eller Karro-det är jag! sa...

Hans tanke var att inte dra ett andetag inåt för då hade den åkt ännu längre ner den satans oliven...

Anonym sa...

Tur du har en klok man. Alltså allt kan ju förändras på en sekund!!!! Livet är verkligen skört. Nu ska jag också bojkotta oliver. Kram Annie

Lina eller Karro-det är jag! sa...

Ja, så fort det kan gå....är dock stolt över att jag reagerade så snabbt, men mår illa av tanken över vad som hänt om jag tryckt till och oliven inte släppt. Kram!