torsdag 9 februari 2012

Räkmacka!

Den här fina räkmackan bjöd min kära mor mig på igår då hon var på besök. Långt under alla räkorna hittade jag något som kan kallas salladsblad, mamma och jag skrattade gott. Mackorna var köpta på Fridkulla i Västervik, som är som ett slags dagcenter (eller vad man ska kalla det). I bland fikar vi där när vi åker in till stan och det är både billigt ochde har väldigt gott kaffe:) Men de kanske inte bryr sig om det saknas något salladsblad här eller där:)Min kära mor<3Svea diskar och står i. Klänningen har hon fått av fadder Christel med familj i julklapp. Jättefin!Den här veckan har jag "snöat" (he-he) in på köttfärslimpa. Mia pratade om att hon gjort det i måndags och jag blev jättesugen att göra en själv för det var så länge sen sist. Har jämt tänkt att man måste fylla den med något men det behöver man ju verkligen inte. Limpan är gjord på nötkött (från vår egna kviga) och i smeten hade jag i ett ägg, en vitlöksklyfta, aromatkrydda (ganska mycket), salt, peppar, lite soya och mjölk. Väldigt fettsnålt då jag gjorde den i en tuperwaregryta som jag köpte för några år sen. Den är som en ler/järngryta men man behöver INTE tillsätta något fett eller vätska. Så jäkla bra faktiskt:))) Grabbarna älskade "limpan" och det blev jättegod sky i grytan som jag gjorde "brunsås" av. Till det kokt potatis, gelé och sallad. Passar också alldeles ypperligt till Fredriks matlådor. Den första gick åt med en gång så jag gjorde en till igår kväll innan jag stack på föräldrarmöte. Rekommenderas varmt att göras, då det är så enkelt och sköter sig självt:)MUMMA!Svea sötnos pärlar ett armband på förskolan:)Är den inte underbar så säg!? Denna fina tavla har Mika målat. Kolla gärna in hennes hemsida och galleriet där. Vill bara ha fler och fler. Har ju två sedan tidigare.Så här elegant (ha, ha, ha) var jag idag då jag åkte till skolan för att gå på utvecklingssamtal för Svante. Blev glad över det jag hörde av hans lärare.Nu är det kväll igen och Svea har precis somnat 18,30. Fredrik är inte hemma än men det gör inte så mycket, han måste jobba så är det bara;)

I morgon ska Jon och jag gå och kolla om vi ser grisarna vi såg i Härad igår, kan bli spännande:
Ha en fin torsdagskväll!

Inga kommentarer: