onsdag 12 februari 2014

Idag ska vi skicka djur! Och DE är INTE VEGETARISKA!

Japp, idag är det dags för att skicka lite djur till slakt. Förra veckan åkte det iväg fem fina kvigor till Bjursunds slakteri i Valdemarsvik och idag åker tjurarna till SLS.
 Lite djurmys på foderbordet.

 Svea gullar med en av "killarna".

 Fantastiskt att bo bo landet. Och "SE" sin mat på riktigt.
 Dessa två bilder är inte visade på bloggen tidigare,då Fredrik inte vill förknippas med "mina" dikor. Bilden är från december 2012. Snälla kor och trevlig tjur.
Kor trivs ute i snön bara de har gott om mat och vindskydd. Här skulle vi "ta in dem", det var den 16:onde december.

Jag har hört rykten om att "VÅR" skola ska införa "en köttfri dag" i matsedeln. Jag RASAR!!!! Jag föreslår att skolan betalar för en helt EKOLOGISK dag i veckan.... det vore ju JÄTTEBRA.
 Att jag är emot detta handlar om två saker, jag vill inte att mina barn ska äta "bara" vegetariskt, vill de göra det när de är äldre och bestämmer själva är det helt okej men i förskolan och mellanstadiet tycker jag att är viktigt att de äter kött rent näringsmässigt.


 Orsak TVÅ, vad vore jag för nötköttproducent som förespråkar alla att äta vegetariskt. I det långa loppet innebär det ju att skolan är med och utrotar oss som jobbar och verkar på landet. Min undran är också VARFÖR detta har kommit upp?????? Jag förstår att det handlar om miljön så klart och visst kan jag köpa det till viss del men för faan lägg krutet i så fall på det som verkligen gör något för miljön, just nu! Se till att personalen som bor i Valdemarsvik samåker en dag i veckan ut till Tryserum. Börja där i stället för att ge ER på oss som verkligen försöker hålla landsbyggden levande!!!!!!!!
Så då var det sagt!!!!!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Brrrrraaaa Karro !!! Kram Annie

Anonym sa...

Är det inte fler som reagerar???Kram Annie

Anonym sa...

Klart att barnen ska äta kött,vegetariskt kan de väl äta hemma . Men det är kanske ingen där som vill ha det Kram Mor

Christel sa...

Som jag skrev på facebook:

Ge svenska bönder betalt för maten de producerar (de producerar för övrigt vegetarisk mat också). Ge dem möjlighet att konkurrera på lika villkor som sina utländska kollegor. Ge dem cred för att de producerar frisk mat utan antibiotika. Ge dem konsumenter som faktiskt vill betala för det svenska och djuromsorg som är bra. Ge dem detta och de kommer att finnas kvar i framtiden också. De kommer att fortsätta producera bra mat, öppna marker och skapa sysselsättning på landsbygd OCH i stad. Leve den svenska bonden, konventionell som ekologisk!