måndag 25 augusti 2014

Oj, vad vi har öst spannmål idag!

Vi har ännu inte börjat skörda men väl förberedda börjar vi bli. Vi har fortfarande spannmål över sedan i fjol och eftersom man inte ska lagra syrad spannmål längre än ett år och framförallt INTE fylla på med nytt över den gamla så måste vi få ut det som är kvar. Fredrik och jag har öst upp 20 ton i storsäckar idag men det återstår nog 40 ton innan vi är färdiga.......jag åkte INTE och tränade idag ;)
Det har ju hänt roliga saker idag också :)

Efter som vår "katta" Stina har blivit lite tjock den senaste tiden så har jag räknat på om det verkligen var så att hon blev "påsatt" av den röda fina hanen i midsomras. Jag klurade ut att om det verkligen var så, så skulle ungarna komma den 26:e augusti. Igår kelade jag med Stina och konstaterade att hon börjat "fylla i" samt att hon inte var lika tjock längre, då ungarna börjat lägga sig till rätta (så är det med kor också, de är inte lika tjocka när det är väldigt nära kalvning.)
Hur eller hur, i morse när jag kom till Liljestad ropade jag på Stina (hon brukar ALLTID annars komma när hon hör min bil) men hon kom inte. Jag har ropat och "kissat" (kiss, kiss, kiss) hela dagen men hon har inte kommit fram, då var jag nästan helt säker på att hon "kässlat" (fött ungar). Men nu var frågan var hon kunde vara......jag hade ju förberett uppe i personalrummet (där hon födde Sven). När jag på eftermiddagen skulle gå in i ladugården såg jag att hon låg där vi har ensilagenäten från balarna vi ger korna. Där av alla ställen:) Nu bor hon i personalrummet med tre små godingar. den ena är dock väldigt liten så vi får väl se hur det går med den. Två röda och en svart-vit blev det :)

 Det är nog mycket troligt att detta är pappan :)

 Stina är världens bästa kattmamma :)
 Svea är överlycklig över ungarna.





Min bästa vän käkar kakor i personalrummet medans jag fixar med katterna :)
Är du intresserad av en katt så hör av dig :)

Over and out!

Inga kommentarer: