söndag 28 december 2008

Spännande grisjakt!

Idag har vi hos våra grannar i Fågelvik och jagat gris och jäklar vad spännande det blev. På första passet vällde det ut en armé av grisar. Jag såg bara ryggen av de sista men enligt dem som såg grisarna var det ca; tio stycken. Vilket ljud det var när de sprang, jag förstod att det var många. Bara en minut efter det så kom det ett grupp på fyra 50-60 kilos grisar och de stannade hos min passgranne som efter att bössan "klickat" en gång, till slut kunde skjuta en gris. Jag hade ungefär 80 meter till dem men det var för mycket åt A:s håll så jag ville inte riskera något. Fick även ett rådjur "i knät" och en hare på mig.
F drog iväg en smäll på en gris i "tioflocken", han träffade men grisen stack iväg med de andra. Det var mycket blod och den hittades senare på eftersöket.
På mitt andra pass, högt upp i ett torn, såg jag sex rådjur men idag var det "bara" gris, älglav och räv som var lovliga så det var "bara" att lugnt sitt och titta på de vackra rådjuren.
Dagen har varit fantastiskt vacker och det har varit runt fem minusgrader hela dagen. Nu ska jag krypa ner under täcket i soffan och mysa. Becka är här och hon har haft hand om grabbarna hela dagen och det har gått jättebra. F är nu på flygkurs och vid 18,00 ska vi se på "Bonde söker fru" som jag missade i torsdags.

Inga kommentarer: