fredag 19 februari 2010

Är det någon som vill byta?

Tänkte när jag vaknade att det här ska bli en bra dag, (positivt tänkande!!!)
Bara för att jag skulle känna mig lite bättre till mods, duschade jag och "sminkade upp" mig lite, allt för att slippa mötas av en "sliten morsa" i spegeln. Lyckades ganska bra med det!
Dietisten ringde från sjukhuset och tyckte att vi absolut skulle prova Baby Semp (BS) igen. Hon trodde verkligen inte att det var därför Svea hade spytt så mycket förra måndagen. Kändes skönt att höra, så jag blandade till 70 ml bröstmjölk och 40 ml BS, som dietisten hade rekommenderat
Jag skulle åka till Viken och handla innan jag hämtade grabbarna, så Fredrik matade henne.
När jag kom hem låg hon på en madrass på golvet och F sa att det hade gått bra att mata henne. När jag började prata med henne såg jag att hon började må illa så jag tog upp henne och ut kom värsta spyan, sond och slem. FAAAAAAN!
Jag blir så trött! Klumpen i magen kom tillbaka med besked, kan jag lova.
Men som vanligt passade jag på att ta lite fina bilder (alltid något bra!)
Eftermiddagen bjöd på ett par upphulkningar till. Gav henne liiite på flaska och det gick som vanligt, halvbra.
Bestämde oss för att sätta sonden 17.30 och det gick väl inte så jättebra den här gången. Fick försöka tre gånger innan jag kom igenom svalget (när hon gallskriker låser det sig i svalget och det är näst intill omöjligt att få ner sonden).Inte nog med att hon kräktes hon fick utslag över hela kroppen också....jag tycker det tyder på att hon INTE tål BS;en.
Har bara matat henne med småportioner sen dess och nu ska jag snart prova att ge henne mer.
Blä, vad jobbigt det blev igen. Känns som om jag vill rymma hemifrån.......

.....så skulle det vara så att någon vill komma hit och prova på hur det är att vara mamma till "lillpluttan" så kan du väl höra av dig. Jag drar iväg på spa under tiden...hej då!

8 kommentarer:

Lina sa...

Jösses så söt hon är!!! Du kolla länken och de olika inläggen http://www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47120814.html. Ha det bra! Många kramar
Lina

Anonym sa...

Men jösses! Det är ju tydligt att hon inte tål BS, när hon även får utslag! Du måste prata med dietisten om det, det finns väl nån annan sorts tillägg. Skönt att F var hemma när det hände - annars vet du att du ska ringa till mig.
Kram Nettan

Lina eller Karro-det är jag! sa...

Lina-skönt att se att det finns andra med nästan samma beskymmer. Det där med nässelutslag stämde exakt det var så jag förklarade för mamma igår att det sett ut på Svea också. Kram på dig i vintetrusket.
Nettan-Ja, på måndag ska vi ju till doktorn så då blir det att prata med alla. Eventuellt om du vill se till grabbarna då om jag inte kan få ut dem till Björkö.
Kram på dig min kära granne.

Niklas sa...

Nää....stackars dig!! Eller kanske ska säga, er!!! Då blir det ju att ge henne Nutramigen (gav vi till barn som inte tålde mjölkersättning på min tid på barnavd!) eller om det i dagsläget finns nåt annat liknande!

Men som sagt....du fick ju kalasfina kort på lilla "skruttan" ju!!
Inget ont som inte har nåt gott med sig!!!!:o))

Ha det så bra som det nu går i detta jäkla väder!!!

Kramar & tankar till er....
Pia

Anonym sa...

Tja syrran, hoppas det finns olika typers ersättning så att ni kan pröva någon annan sort. Nu är hon tre månader, om en månad kan ni börja med smakportioner och sedan äter hon snart själv med kniv och gaffel.. Alvar har inte ätit riktig mat på en vecka pga ont i halsen. Men idag lyckades Ulf få i honom en hel portion gröt. Jag följde upp med en burk pasta med brockoli och fruktpure. Nu kanske han börjar sova lite bättre igen om han är ordetnligt mätt. För din skull prövade jag att ge honom välling igår. Han bara tvärvägrade att suga på flaskan när han väl hade smakat på vällingen. Det var inte hans grej. Nästan lika illa som rödspätta med potatis. Kul att du fick mor och far på besök idag! Kram Sofie

sara sa...

vi kan åka på spa tillsammns tycker jag! och lämna våra kräksbäbisar...kan ni börja med gröt snart eller liknande tror du ? jag förstår på ett sätt paniken när hon kräks. även om de inte är lika brutalt för min del så verkar det som om min mjölk inte räcker till nu och folke kräks verkligen JÄTTE MYCKET HELA TIDEN! tills det inte finns nått kvar att kräkas upp..häromdagen blev han helt vild när det inte kom tillräckligt med mjölk på kvällen, som tur var så hade vi i frysen. Så nu har jag börjat ge honom gröt två gånger om dagen ist..testade oxå BS ersättning men det tyckte han verkligen inte om! hade bra kramis!

Anonym sa...

Idag, plötsligt när jag läste i bloggen slog det mig att "men det var ju inte babysemp Wilja åt så länge". Hon spydde ju av den ju!!!
Minnena kom tillbaka hur vi exprimenterade med många olika varianter innan vi hittade rätt. Nu skickar jag en länk på det som kom att bli vår "räddning" från de ständiga spyorna. Just den här är från 6 mån, det tog ju ett tag innan vi "hittade" den. Men, det kanske finns nån variant från tidigare ålder. Just denna är särskilt lämpad för bebisar som brukar spy. Läs - ta upp med er dietist. (Om du är trött på snusförnuftiga råd kan du bara helt enkelt glömma det här)
Kram till er, Sara E http://www.nestlenutrition.se/healthcare/se/Documents/MiniMaxBarnsondnaring.pdf

Malin sa...

Meeen, att det inte kan få bli bra för er snart! Vi använder BS till Herman men han kräks jättemycket av den så jag ska prova den ersättningen som finns på apoteket, kommer inte ihåg vad den hette...
Hoppas ni haft en bra helg iaf. Det har inte vi, Thomas har legat i magsjuka :( Vi håller tummar och tår för att vi klarar oss...