måndag 30 juli 2012

Bröllop och semester!

Först och främst vill jag säga det att vi var på ett fantastiskt roligt och fint bröllop i lördags. Brudparet gifte sig ute på en klippa utanför Loftahammar och bruden bar en vacker röd klänning. Maten serverades i en loge nära Källvik och den var så god med rökt sik från Smågö och kött skjutet av brudgummen (tror jag). Mmmm, blir hungrig bara jag tänker på det;) Svante och Elis var också med och hade väldigt roligt med brudparets två tvillinggrabbar som är året mellan E och S. Stort tack Emil och Malin för att vi fick komma! Tack också till världens bästa Nettan och Göran för att ni hade hand om Svea.)
Igår hade vi en halv semesterdag ihop HELA familjen. Fredrik kom hem vid 13-tiden och vi "snyggade" till oss och åkte till Kårtorp och käkade lunch. Jag åt bakad potatis med skagenröra och "kycklingcurrysås" och det var jättegott. Besökte även loppisen i Kårtorp och hittade dessa tallrikar (se längre ner). Jag älskar ju Harald Wibergs konst så jag köpte dem med en gång.

Efter det tänkte vi var åka och ta en kopp kaffe och glass på Smultronstället i Söderköping. Ha, ha, ha! Vilket skämt......vad vi INTE tänkte på att det var söndag och att ALLA var ute och körde bil på väg hem från sina semestrar .




 Satan i gatan vad bilar det var. När vi åkt en halvmil norr om Valdemarsvik blev det stop......trafikolycka längre fram , en bil hade kört in i mitträcket. Bärgningsbilen kom i och för sig relativt snabbt så vi stod nog inte still mer än i 20 minuter. Värre var det när vi närmade oss Sörping.....då börjar man förbanna sig själv....hur  tänkte vi? Tvärstopp i trafiken och om det var broöppning eller trafikljusen som var problemet spelar ingen roll man blir J..........ligt irriterad ändå.
Om de nu inte kan lösa "broöppningsproblemet" i Söderköping, varför gör man inte rondeller i stället för trafikljus?????? Då rullar ju åtminstone trafiken. Grrrrrrrr! Men, men vi var ju i alla fall samlade hela familjen och jag hade ett ganska svårt jobb i baksätet att hindra Svante och Elis att inte slå ihjäl varandra.......
Denna klänning hade jag på bröllopet (som egentligen är Christels).

Väl framme i Söderköping (tror det tog en timme mot vanligtvis 20 minuter) så parkerade vi bilen och gick till Smultronstället.........Nästa gapflabb! Jag skojar inte om jag säger att det var en kö på 100 meter med 4 människor i bredd hela vägen fram.....Fredrik och jag bara tittade på varandra och skakade på huvudena...ALDRIG att vi ställer oss i en sådan kö för en glass, hur god/stor den än må vara. Vi gick i stället till en annan glassbar (verkar ju finnas hur många som helst) som gjorde egen glass. Jag tog en mjukglass med strössel och killarna och Svea kulglass och det var jättegott och lagom stora glassar:) Varför betala hur mycket som helst för en glass stor som ett höghus och som ändå inte äts upp? Efter glass och gott kaffe "klättrade" vi upp för Ramunderberget och tittade på utsikten, viken var väldigt fin:)
När vi kom hem vid 19-tiden åt vi kvällsmat och jag tittade på OS innan jag somande på soffan och insåg att jag var tvungen att krypa till kojs vid 21-tiden, var ganska trött då vi inte kom i säng förrens vid 03,00 på lördagen....

Svea fortsätter att kissa på toan och hon klarade av hela gårdagen med restaurngbesök, bilköer och höjdklättring utan problem. Inser att jag har en stor tjej nu :)

Tyvärr håller jag på att bli GALEN på barn som är osams, retas och slåss i stort sätt alla dagar. Funderar ofta på om det är bara mina barn som är oense om allt:) Ibland blir jag så frustrerad att jag önskar jag vore någon annanstans. Jag är glad och stolt över att grabbarna kan vara hemma från frita hela sommaren (för andra året i rad) men jag inbillar och förväntar mig också att de ska vara glada och tacksamma över det men så är inte fallet......men det tråkigaste av allt är TJURIGHETEN som kan drabba dem (typ varje dag) och otacksamheten.........när man tycker att man gör något roligt för dem och de ändå bara fortsätter vara arga på varandra. Nåväl, jag inbillar mig att det är deras sätt att hantera att de börjar bli stora och så småningom hamna i konflikter med andra människor genom att "träna" på varandra. Hur eller hur ÄLSKAR jag dem alla tre högt!

3 kommentarer:

Filosofie sa...

Smart att åka till Söderköping en söndag eftermiddag. Ha ha den var kul. Ni kunde ha ringt och frågat mig om det var en bra idé. Tycker uppriktigt synd om er. Jag hatar Söderköping på grund av trafiken där.

Klart att alla barn bråkar. Det är bra att de får träna på varandra precis som du skriver. Men visst är det jättejobbigt att höra hela dagarna. Det bästa är väl att dela på dem om det går. Leka med olika kompisar på olika ställen.

Kom ut till Björkö nu va? Kram Sofie

Sara i Snällebo sa...

Vill bara säga att våra barn bråkar också hela tiden, nu förstår jag mammas ord när jag själv var liten "var glad att ni har varandra" :)
Kan säga att det var mycket bilar genom Söderrköping i dag också ;)

Anonym sa...

Jag har ju alltid tyckt det var konstigt att Svante o Elis var så sams förut. Nu är det normaltillstånd! Du kommer väl ihåg våra barn...
Kram Nettan