söndag 25 januari 2009

Helgslut igen!

Jaha, då sprang även den här helgen förbi, snabb som blixten var den men trevlig och med riktigt "innesittarväder". Trots det så kom jag ut på promenad både igår och idag, det är tur att man har en "gåkompis" som inte rädds att gå i skitväder. När vi gick igår regnade det på tvären och vi gick mot vinden över G:s flygfält. Det blev väldigt kallt i ansiktet så jag trodde nog att mina bihålor skulle reagera negativt men än har jag inte känt något. Vi gick vidare genom skogen upp till masten och sen hem. Det var förträffligt skönt att sen komma in och krypa upp i soffan med en kopp kaffe och en bit sockerkaka som Svante hade bakat medans vi var ute. Tittade sen på skidskytte och det gick ju vägen för en svensk i alla fall, KUL!

På kvällen stekte vi på en bit ryggbiff (nöt) som vi sen hade in i ugnen. Till det blev det klyftpotatis, morötter och lök, på samma plåt. Köttet blev supergott, ja även potatisen förstås. När jag kryddar potatisen så har jag på; olja, salt, italiensk salladskrydda, flytande honung, balsamvinäger och det blir MUMMA! Kvällen tillbringade vi framför Tv:n med att kolla gamla filmkameraband. Självplågare som vi är....för det mesta är ju från Käggla och Liljestad och det river så förbannat hårt i hjärtat. Men det är även så kul att se; korna, kalvarna, ladugårdarna, när vi rev och byggde nya ladugården, när vi sprängde bort berget hemma hos "oss" och "vårt" hus. Huset var ju så fint och vi trivdes så bra, inte hade man någonsin en tanke på att det skulle bli så som det blev. Men som jag har sagt förr, vi är innerligt glada över att vi ALLTID är så välkomna här och vi trivs väldigt bra här bland människor som tycker om oss (hoppas jag;-).

Sov länge idag (okej då, det finns fördelar också med att INTE vara bonde;-) och det var skönt!
Härlig frukost och på helgerna lyxar vi alltid till det med ägg, från MINA egna höns. De har nog kommit igång med värpningen nu för idag var det också fem ägg. Denna vinter har jag bara behövt köpa ägg EN gång och det är ju bra för jag tycker inte att "köpeägg" är lika goda.
Vid 14-tiden såg jag D gå mot skogen med "krokodilen" så jag frågade om jag kunde följa med och det gick bra. Var ute en timme men hon fick inte upp något så jag gick hem, lagom för att säga hej då till Fredrik som skulle till Hultsfred. Ringde till Mia, hon kom hit och vi gick runt Härad i ganska snabb fart, skönt! Ska snart sätta mig i soffan och läsa ska bara göra blodpudding åt Elis först. Läser just nu "Svinalängorna" utav Susanna Alakoski, ganska bra och lättläst.

Måste bara berätta om att jag var i barnens skola hela fredagen på studiebesök. Var först i 4-5-6:ans klassrum sen hos 1-2-3:an och sist uppe på förskolan. Det var jättekul och intressant att se hur de har det. Jag vill gärna tipsa andra föräldrar att komma och hälsa på, det tycker lärarna är både bra och roligt. Jag var där i egenskap av/som både förälder och styrelseordförande och jag ska verkligen försöka komma tillbaka snart så jag även hinner med de små barnens avdelning på förskolan. Tack för att jag fick komma!
Oj, nu skriker Elis -BLODPUDDING, så det är nog bäst att jag slutar nu. Tack och hej leverpastej!

Inga kommentarer: