söndag 18 januari 2009

Härlig helg (igen!)

Helgen har varit helt fantastisk på många sätt. Totalt kravlös och fin. Jag tänkte skriva en sammanfattning, som jag brukar!

*FREDAG* Skönt att slippa gå upp och mjölka, även om det var roligt det med! Skjutsade upp Svante till skolan. Fredrik skulle vara hemma och fortsätta med sin kedjeslipning i källaren. Vid lunch kom L och barnen hit och hälsade på. Elis gick hela morgonen och tjatade och undrade när de skulle komma och äntligen så kom de! Det var jättekul och vi fick även träffa deras barnflicka som var en söt och gullig tjej. Vi pratade och käkade mat, gjorde "platte köttbullar" igen och det är nästan så jag tror att jag inte kan göra något annat i matväg längre:-) Men gott är det och den här gången gjorde jag dem på nötkött. Det var meningen att vi skulle grilla på kvällen men vi var så mätta efter dagens lunch att vi "bara" gjorde varma mackor. Skulle titta på Let´s dance och bara mysa men då ringde vår "granne" J och ville komma hit och lämna tillbaka lite vin som han hade lånat av oss. Det slutade som vanligt när han kommer förbi....prat, prat och åter prat! Och vi kom i säng alldeles försent.

*LÖRDAG* Idag skulle vi träffa våra vänner Mia och Andreas och vi skulle gå upp till vår "göl" och åka skridskor och grilla korv. De skulle komma vid 13,00 och innan dess så kollade vi på "Emil i Lönneberga". Jag kan inte få nog av Emil och Pippi. Avsnittet som var idag, var det om när Alfred skär sig i fingret och får blodförgiftning. Alltså det är både så jäkla roligt och så sorgligt så jag både skrattar och gråter om varanat. När Krösa-Maja säger -Det begriper jag väl att han blir bra men vad jag inte begriper är hur man ska kunna komma in med en likkista genom dörren! HA-HA-HA! Började som vanligt storgråta när Emil ger sig iväg med hästen i snöstormen. (Är jag normal??????) Sen kom M och A och deras barn och vi gick till "gölen". Svante provade på skridskoåkning en stund och Elis och Oliwer körde på skorna. Under tiden som vi väntade på glöd byggde vi en jättefin kojja. Mia och jag var nog mest entusiastiska med bygget, (vi byggde båda mycket kojor när vi var barn visade det sig.) Käkade sen Koskiskorv och hade mysigt. Vid tre -fyra frågade jag om det var någon som ville ha glögg och det ville alla! så då gick vi hemåt. Gick in och värmde oss med glögg och satt och pratade och hade supertrevligt. Efter någon timme så undrade jag om de inte ville stanna och grilla med oss och det ville de!!! Hade marinerat rådjurskött i kylen så jag gjorde klyftpotatis till det.
Mia stack hem till sig och hämtade lite mat till Mathilda och lite annat "smått och gott". Tur att man bor nära varandra (ca: 3 km). Hela dagen och kvällen var så härlig och lättsam. Kul att kunna göra saker spontant och enkelt! Klockan hann bli över 02,00 innan de gav sig iväg hemåt. Tack för en kul dag/natt!
*SÖNDAG* Oj, vad trött jag var i morse när jag vaknade. Men jag mådde inte dåligt vilket man skulle kunna tro när man har suttit och pratat och pimplat vin halva natten. Stack iväg ut och jagade med G och "grabbarna". Vi började som vanligt i Sjöhagen och jag stod där jag brukar. Hundarna jagade bra och närmade sig mig. Döm om min förvåning när det kommer en HARE mot mig. Var inte alls beredd på det men som ni ser på bilden nedanför såg gick ju det bra det med. Okej då, det gick inte så bra för haren;-) På mitt andra pass såg jag också en hare med då var det för långt håll, cirkus 100 meter. Frös så in i bängen där jag stod i snålblåsten, så när C kom och gick förbi mig så gick jag också från mitt pass och mötte upp G och O (som hade skjutit ett rådjur). Åkte fyrhjuling med G, vilket är totalt livsfarligt men roligt. Fick skjuts enda hem och visade barnen och Fredrik min fina hare. Det är så kul med barnen för de är jättenoga med att säga GRATTIS om man har nerlagt något vilt. Härlig tradition att föra vidare!
Nu är Fredrik på sin flygkurs och jag ska snart hoppa in i duschen. Fredriks flygningar förra helgen gick bra och han fick prova på att landa själv....HUA!
Förrut ramlade Elis och slog i örat hårt i soffbordet, det gjorde så ont att han höll på att svimma. Usch! Jag fick "i gång" honom men nu är örat väldigt rött på honom.

Nu lider helgen mot sitt slut och den har varit TOPPEN. Motionen har väl inte varit den bästa men det känns som om jag inte har ätit så onyttigt heller och det är bra. Batterierna i min våg har tagit slut så jag har inte vägt mig sen i torsdags, både på gott och ont. Är ju en sån person som annars väger mig VARJE dag. Måste komma ihåg att köpa batterier, snarast.
Haré! ..... (hi-hi-hi)


Inga kommentarer: