onsdag 24 november 2010

Blir snart tokig!!!!

Alltså, vi har världens snällaste, sötaste ettåring. Hon är sällan sur och hittar ständigt på bus. Hjärtat smälter när hon går mot Isa och säger "hej Isa!" men en sak gör mig oerhört frustrerad och ibland totalt GALEN! Det är när jag har gjort i ordning mat/gröt/puré och hon bara bara vänder bort ansiktet och hennes vänsterhand sätts upp,den ska man akta sig för, för "tjongar" hon till med den så flyger maten all världens väg.
Idag har varit en "skitdag" rent matmässigt och den var faktiskt länge sen jag grät över hennes mat men idag kom tårarna:´(
Känner mig så ensam då, som om jag är den enda i världen som har barn som inte äter (Elis äter ju inte heller så bra i emellanåt och framförallt inte när han var liten (men han drack mycket välling ist).
Ringde till mamma och till Fredrik, F tyckte jag skulle ge henne lite extra i knappen men jag vill inte det så länge hon är GLAD och verkar må bra (och hon har verkligen varit glad idag). Känner som så att hon då omedvetet lär sig att "aha, om jag inte äter via munnen så blir jag mätt via knappen i stället" och dit vill jag inte (igen). Bortsett från den senaste veckan så tycker jag hon äter "bra" för att vara Svea.Hon är inte så arg som hon ser ut på bilden. Jag körde "prästens lilla kråka" och hon blundade för blixten. Kollar ni noga så syns hennes högertand lite grann.
Fick ett stort brev på posten idag och det var från en förening som jag har gått med i "knappföreningen". Har bara "ögnat" genom papprena och en medlemstidning än så länge men av det "lilla" jag såg så kan jag "skatta mig lycklig" över Svea och hennes ändå ganska stora framsteg. Det är många barn som har knapp som är hjärtsjuka eller utvecklingstörda på ett eller annat sätt. Svea är ju ändå fullt frisk men hade ett väldigt trassligt första halvår.
Jag ska försöka läsa lite mer ikväll men det är lite klurigt för föreningen är norsk, tror jag, så även texten.
Men det är så otroligt skönt att se och läsa att det finns så många barn "där ute" som har knapp eller har sond.
Nåväl, jag ska försöka vara stark och inte gråta mer, jag har ju så mycket att vara tacksam över istället<3

Något roligt i stället: Vågen visade "bottennotering" i morse, sen jag började viktminska i höstas. Undrar (tror) att det var lite överflödigt vatten i kroppen som försvann igår i samband med vätskedrivandetabletten. Idag blev jag inte lika kissnödig och det var ganska skönt. Läkaren sa att jag ska ta en tablett varje dag i två veckor och därefter två tabletter i veckan, (hoppas jag kissar ut lite fett också:)
Bolagstämman igår gick bra och jag kan säga att jag är väldigt stolt över vår skola som är den enda i kommunen med "flyt" just nu men som vi (styrelse och personal) har kämpat också. Lite lön för mödan skadar ju inte. Gå gärna in och kika på "vår" hemsida som du hittar om du klickar HÄR.





3 kommentarer:

thomasmalin sa...

Det är verkligen inte konstigt att du blir frustrerad och ledsen, det skulle vilken mamma som helst bli. Hon ser ut att ha blivit så stor:) Vi måste verkligen träffas snart!! Kram!

sara sa...

gu va skönt att det är nån mer ettåring som är likadan som Folke! Jag håller på attt få sammanbrott på honom när han inte äter! Förut kunde vi lugnt säga till BVC att det inte är nån fara att han väger "lite" för att han äter så bra. Men dom senaste veckorna har han matvägrat! Det är ju inte mycket välling som går ner heller...börjar bli orolig om ja måste höra av mej till bvc nu...jag har långt ifrån lika jobbigt som ni har haft med sond och knapp så jag kanske kan tänka mig frustrationen och oron när man inte får i dom små nån mat! kämpa på carro!

Anonym sa...

Det är inte konstigt om du är frustrerad. Och man får faktiskt vara ledsen, även om jag önskar att du inte behövde vara det!

Det är ju helt fantastiskt att hon går och att hon pratar! Du har gett henne ett fantastiskt försprång när det gäller språk och senare skolstart. Så även om det går upp och ner med matsituationen, så går det ju verkligen framåt med utvecklingen i övrigt!

Glöm inte att du är en fantastisk mamma!
Kram fån Maggan