onsdag 12 oktober 2011

Måndag morgon, första älgjaktsdagen!

Nu ska jag berätta hur det gick till när jag sköt min fjärde älg (en tjurkalv och tre vuxna älgtjurar). Om du är jaktmotståndare så sluta läs NU!!! Det är ingen avancerad historia för det hela gick väldigt snabbt.
Jag gick upp vid 06-hugget och åt frukost ihop med Fredrik. Tog det ganska lugnt och satt och pratade, tittade på datorn (läste på och kollade in träffområden på älg) och drack kaffe. Till slut sa Fredrik åt mig....Nu måste du åka. När jag satte mig i bilen var klockan runt halv 7. Jag åkte raka vägen till det gärdet som jag tänkt att sätta mig vid. När jag åkte förbi B-måla såg jag att någon av dem också var på väg ut och jag visste att de skulle komma på den vägen som går förbi "mitt" gärde. När jag kom fram till gärdet såg jag siluetterna av en, två, tre, FYRA, älgar:) Kan säga det att mitt hjärta slog volter och benen var som gele när jag parkerade bilen och smög ut. Hukade mig och smög fram genom högt gräs och några andra torkade höga växter. När jag var nästan framme såg jag att kon tittade upp mot mitt håll, innan så betade hon. Jag hörde en bil närma sig och jag passade på att krypa fram, sätta mig till rätta medans bilen kom och passerade. Då var kon väldigt "störd" och kalvarna samlade ihop sig runt henne och så var de på väg bort. Tjuren stod kvar med bredsida mot mig i några extra sekunder (han var också på helspänn) och jag insåg att jag ALDRIG skulle få någon mer chans om jag inte sköt just, precis då. Skottet for i väg och jag hörde B-måla bilen fortfarande. Tjuren reagerade inte något nämnvärt men det kändes som om det var ett bra skott. Jag kanske hade cirka 80 meter till den. Kon och kalvarna sprang snabbt iväg medans tjuren som redan var lite efter drog lite åt ett annat håll och jag höll ögonen på vart han sprang. Han hoppade över ett dike och in i "skogen". Jag hörde "frustningar"/hostningar uppe från skogen, genom mina superbra hörselskydd och jag tänkte nog att det var ett bra lungskott. Allt hade gått så himla fort och jag sa högt till mig själv efter skottet: -Va, faan gjorde jag;)
Jag tror att klockan var runt 06,40 när jag sköt så du förstår att det var snabba beslut.
Jag ringde Fredrik för att höra hur vi skulle göra och han sa att vi skulle avvakta lite tills barnen kommit iväg. Jag fick ringa Nettan som inte stigit upp och fråga om hon kunde skjutsa barnen till dagis/skolan. Hon är ju världens bästa Nettan så det var inga problem, TACK återigen!
När F kom kollade vi in var i från jag skjutit, skottplats och blodspår. Skottplatsen hittade vi inte men dock blodspår. Gick upp till platsen där jag såg tjuren springa in och där gjorde jag klar Isa och F åkte och ställde sig i pass. Jag såg att Isa vädrade mycket så jag hade mina förhoppningar att han skulle ligga i närheten. Jag hann bara över diket så såg jag att han låg 5-8 meter in i gräset:) För er som inte jagar och tycker att jag är en barbarisk mördare har jag svårt att beskriva känslan när man hittar viltet och vet att allt är i sin ordning. Man blir så himla glad och stolt och det är verkligen en stor ära att få fälla något vilt oavsett djurslag. (För er som undrar var det ett perfekt lungskott.)
Nu kommer lite bilder. Här är jag väldigt glad och lycklig:)



Min hjälte, som hjälper mig i alla väder:)Isa är väldigt intresserad.


Bra kort på hornen, va?


Hur många kort tog vi egentligen? Här i från sköt jag och tjuren stod nästan precis i mitten av kortet. Höst en underbar årstid när den ser ut så här. 20111012! Asplöv med daggdroppar på.


Idag har vi/jag avmaskat kalvar, inventerat djur och suttit på kontoret och jag har sett ganska många dovvilt i Härad. En bra dag:)

Fredrik kör skit i Liljestad och det verkar gå bra för han är inte hemma än, kl. 20,51. Duktig han är mitt hjärta:)

Inga kommentarer: