måndag 24 oktober 2011

Några bilder!

Idag har varit en lite gråmulen dag men ändå väldigt skönt ute (tycker i alla fall jag). Jag överlevde tandläkaren även om jag hatar att ta bort tandsten men jag hade inte så mycket den här gången som tur var:)
Älgobsen idag var två vuxna en tjur, ko med två kalvar på gränsen till Härad......hur lockar jag över dem? Har nu sett 9 olika älgar på mindre än en vecka. Glädjande nog såg jag även 9 rådjur igår från Liljestad och hem över Härad och i morse såg jag TVÅ getter med varsina TVÅ kid nere på "Strompen". Svea och jag!

Svea och Svante. På väg ut till Björkö i fredags kväll där många trevliga och roliga Finnar, Stockholmare och släktingar befann sig:)

Mange bjöd som vanligt på alldeles förträffligt god mat och alla jublade när det var kräftor till förrätt! Jag lyckades klämma i mig många trots att jag hade Svea i knät nästan hela tiden:) Skrattade mycket under kvällen och det är sååå underbart! Vi sov över på Björkö och jag var med och jagade medans Fredrik tog med sig Svante och åkte hem och gjorde ladugården och fixade med lite annat. Mikaela och mormor hade hand om barnen (tack!). Det hade gått jättebra för Ela med Svea.

På "Norra udden" såg jag bock och smaldjur som kom rakt på mig men som tvärkastade när jag lyfte bössan:( På eftermiddagen såg jag get och en räv men jag vet inte vad det var med mig som höll inne på skotten....räven var ett lätt byte till och med!

Nåväl, mamma och pappa skjutsade hem Elis, Svea och mig och vi var hemma vid 17-tiden.

Vi åt gott på kvällen, ryggbiff av älg, hasselbackspotatis med sås och sallad:) GOTT! Jag var dock så trött att jag la mig vid 21,30 och sov som en stock natten lång....i alla fall till 06,00 då vi gick upp för att åka och jaga på Duvekulla. Nettan tog hand om Svea och Elis och Svante följde med oss.

Jag såg inte ett liv förens på sista passet (ett rådjur) men det sköts ändå tre kronvilt, ett rådjurskid och en älgkalv. Grattis till skyttarna!


Min fina och underbara syssling Malin som var jaktdrottning på fredagskvällen då hon skjutit ett rådjurskid:)

Svea dricker mjölk!

Malin, jag och syrran!

En härlig blandning av folk men vad gör Stoffe?

På väg ut till mitt sista pass som var i ett torn i ett träsk (trodde inte jag skulle ta mig ut till tornet, så blött var det) som nog var ett bra pass för det var många breda viltväxlar på väg dit.

Drevkedjan som gjorde ett kanonjobb och dagens jaktledare.

En fantastisk helg som ni förstår, även om jag inte sköt något men så är det ju som oftast men kul ändå.....bara känslan att få sitta på pass, ensam i strålande höstväder gör mig varm i hjärtat.

Tack till: Alla på Björkö, Nettan som såg till Svea, Isabelle som såg till Elis (han åkte ner till dem på förmiddagen), Fredrik och Frasse för jakten på Duvekulla samt Sanna som hjälpte mig med Isa och som hade lämnat kanongott bröd på vårt köksbord...igen! TACK! Det går åt många människor för att vi ska kunna komma iväg lite ibland:)

1 kommentar:

Anonym sa...

Härliga bilder som gör gott i hjärtat. Bilden på Stoffe på marken. Soppan var naturligtvis för stark,efter alla dagar i skogen.