lördag 7 februari 2009

Jag är världens bästa (ko) barnmorska!

För ett par dagar sen sa jag till Fredrik - Vad sorgligt det är att jag aldrig får vara med om kalvningar igen och han svarade - Jamen, det är ju bara att du går upp i ladugården om du saknar det så mycket. Förut ringde G och sa att det var en ko som inte kunde kalva, dvs "vattenkalven" hade gått men det kom ingen kalv. Det är ingen som behöver be mig två gånger om att gå upp och kolla vad som är fel. Kan inte fatta varför jag tycker det är så kul, snacka om udda intresse........Hur eller hur så kände jag efter och kalven var stor och låg "upp och ner". Fick på förlossningskedjorna och när vi drog lite var det som om den snurrade sig till rätta. Jag kände så att huvudet låg som det skulle och då kände jag på kalvens tunga att DEN LEVDE. Allt gick bra med att få ut den men han var inte alls pigg så jag tror faktiskt INTE att den överlever. Men kon mådde bra och fick ha kalven hos sig och slickade duktigt på den. Jag gick därifrån cirka en halvtimme efter att han var född och då var han fortfarande väldigt "loj". Kul var det i alla fall och nu luktar jag allt annat än gott om armar och händer, trots dusch. Ska prova med kaffesump på händerna sen, det brukar hjälpa, lite i alla fall.

På förmiddagen gick Mia och jag en lååååååååååång sväng, cirka en mil och jag har blåsor och skavsår på båda fötterna, tack vare att jag gick i mina arbetsskor. Det var ju inte världens klyftigaste men med tanke på snöslasket ute så var det inte så lämpligt med gympaskor. Skönt att röra på sig i alla fall. Många steg blev det och jag är uppe i över 16 000 steg idag.
Ikväll kommer I och barnen hit och vi ska käka lite och titta på melodifestivalen.
Nu ska jag ta en kall öl och bara slappa.....undrar om jag kan det!??????

Inga kommentarer: