tisdag 4 maj 2010

Sveas första bok...

...har vi varit på biblioteket och mottagit från kommunen, tack! Nu är det dock så att det inte är hennes första bok, för jag är med i en bokklubb som riktar sig till den ålder barnen är i. Än så länge har vi haft stor nytta av dessa böcker. I och med att vi matar Svea på ett annorlunda (för oss helt "normalt") sätt så kan man sjunga och leka med henne på ett annat sätt än vad man kan när man ammar. När hon är vaken, och matas, så ligger hon på rygg på en skötbordsdynna, lite "uppallad" med kuddar, och man har hela tiden ögonkontakt med henne.

Jag sjunger ju mycket för henne och samtidigt visar jag någon leksak för henne, som ska symbolisera den sången jag sjunger, tex, visar jag en katt så sjunger jag "lilla katt", visar jag en apa sjunger jag "tänk om jag hade en liten, liten apa", osv, osv. Vad jag förstår av den informationen vi fick idag på "bibblan" så gör jag nog helt rätt för att utveckla språket=skönt! Det som är extra roligt är att det verkligen ger resultat och att jag märker respons från henne (som jag skrivit förrut). Nu har hon även börjat lära sig titta efter lampan när man frågar var den är och frågar jag henne var är katten och säger kiss, kiss, kiss mjau så letar hon med blicken på golvet efter Zigge. Har ju även "introducerat" henne för hönsen och de är likaså väldigt populära att titta på. Kommer ihåg att Svante och Elis också älskade att titta på hönorna som "pickar" omkring.
Den som inte har varit med i en hönsgård kanske har svårt att förstå hur rofyllt det är att titta på hönor och tuppar, det har samma lugna inverkan på kroppen som när man tittar in i en brinnande brasa eller tittar ut på ett öppet hav.

För övrigt träffade jag en annan mamma på bibblan, som jag har tänkt så mycket på. De har varit med om så många svåra saker, så det vi varit med om är bara "småpotais" i jämförelse. Ändå, så tror jag att att hon och jag förstår varandra på ett speciellt sätt, just för att vi har varit med om jobbiga händelser. Vi tog varandras telefonnummer så nu hoppas jag vi kan träffas och gå en promenad ihop eller "bara" få prata igen...vi har ju båda varit lite "isolerade" verkade som.

Nu har Svea sovit lite middag, cirka tjugo minuter, så jag hann precis skriva färdigt detta.
Ha en fin eftermiddag alla..........och är ni inte lite dåliga med att kommentera???!!!!
Det är ju ofta kommentarerna som gör att man vill fortsätta att skriva så snälla...., jag vet ju att ni är mellan 50-70 personer som läser varje dag, så jag ska väl inte behöva ha NOLL kommentarer efter varje inlägg.
Ett stort TACK ändå till ER som verkligen skriver en kommentar ibland, det är inte ER jag "gnäller" på utan jag vill även höra från ER andra som finns "där ute".







5 kommentarer:

Björköborna sa...

Visst är det trist att inte få några kommentarer och till slut blir det ju att man tappar sugen att skriva. Det är ju inte direkt svårt att skriva en liten kommentar och man kan ju vara anonym om man vill.

Hur går det med smakportionerna?

P&K

//C

sara sa...

oh va mysigt det såg ut på det nedersta kortet! Jag tänker varje kväll jag läser lite bloggar att jag ska ringa dig på dagen sen är det massa annats så det glömms bort! jag får inte heller några kommentarer på bloggen skittrist! Har allafall skaffat hem telefon om du får tid över äre bara att slå en pling till den! 011-344150
Kram!

Anonym sa...

Ja, visst är det trist med inga kommentarer. Det är ju de som är lite av spänningen med bloggandet.
Det går "sådär" med "smakisarna", nu när hon är förkyld. I går bara sprutade hon med munnen men någon tesked fick jag väl in. Ska prata med vår doktor om "Folke Bernadotte" nu tänkte jag. Var inne på hemsidan igår och det står ju klart och tydligt att det är för barn med MATPROBLEM.

Sara, vi måste höras någon dag och prata bebis.
Kram till ER!

Mia sa...

Du gör ju helt rätt vad det gäller inlärningen,det bästa och roligaste är ju att leka fram det-och det är ju du bra på;-)!!!
Ja kommer ihåg att jag tyckte att de var lite överdrivna (talpedagogerna) på bibblan,att det var så viktigt att artikulera och så.
Och småsyskonen får ju ett rikare (och tidigare) språk med hjälp av storasyskonen.(ibland sån´t de INTE ska lära sig så tidigt...Jag är nu te x "umma,umma mamma" av Mathilda,VEM har hon lärt sig det av....

Lilla mystjejan ser ut att må kanon!
Vi ses gärna på lördag!
Jag förstår att det är tråkigt att läsarna inte skriver,jag tror att de inte vågar för att de inte tycker att de "känner dej".
Ha det gott vännen
Kram

Anonym sa...

Du är precis en sån mamma som jag läser att fler borde vara. Språket är jätteviktigt att utveckla redan från första början. Bara att man läser ger dem hur mycket som helst, sen att du dessutom håller upp föremål är ju ännu bättre. Dessutom har man ju så mysigt när man läser!

Tänker på dig och beundrar hur du orkar. Jag får lov att erkänna att jag inte ens har fattat hur man gör när man skriver ett inlägg förut. Men man lär sig...

Ha det bra! från Maggan