torsdag 24 november 2011

Hemma på fika!

Nu är jag hemma och fikar, det är ett jäkla farande mellan Stjärneberg och Liljestad:( Och när man ändå är hemma så får man passa på att göra lite andra ärenden också och idag har jag rapporterat in kalvar och sänt iväg vikterna till säljaren (via fb:).
Nu börjar ladugården vara full och det är väldigt kul faktiskt. Nyss ringde Fredrik och sa att det kommer ytterligare fler kalvar i morgon förmiddag så då är det "bara" att försöka göra plats åt dem...någonstans. Det ska nog gå bra för vi har en box där det bara går en tjur i och han får nog flytta, så vi får in "små"barnen där. Nu är det ju inte sååå små kalvar vi köper in utan de flesta ligger mellan 250-350 kg och de som kommer i morgon är via förmedling och ligger då säkerligen en bra bit över 300 kg.
Slaktbilen kommer nog nästa vecka och då blir vi av med några tjurar till (nu väntar vi på ett par öronbrickor, som den "ensamma" tjuren har tappat, så även han kan gå till slakt.) Möjligen finns det någon som läser här som tycker det är fruktansvärt hur vi kan föda upp djur till slakt?!
Till dig vill jag säga: våra djur bor i en ljus fin ladugård, har fri tillgång till grovfoder, får kraftfoder två gånger per dag, mineraler 2 gg/veckan och har saltstenar att slicka på när de vill. Jag har bra "djuröga"och både ser och känner på mig när/eller om det är något djur som mår dåligt. Vatten kopparna som har gott flöde kollas minst 2 ggr/dag och mitt motto är att våra djur får massor av MAT och KÄRLEK! Jag är även glad över att kunna vara med när slaktbilen kommer då jag själv är med och påverkar hur det går till när djuren går på lastbilen. Här är det inget "härsch" och skrik och slag utan det går lugnt och metodiskt till väga. Jag tycker mig se en stor skillnad på slaktbilschaufförerna nu och för 5-10 år sen. Då skulle det gå snabbt att få ut djuren och om inte så blev de arga (med allt vad det kan innebära). Idag är chaufförerna "lugnet själva", det får ta den tid det tar säger de oftast. Här sätter Fredrik upp sin gamla upprullare (som han byggt själv, kanske ska tilläggas:)


Sveas favorithäst Tambo hade i lördags rullat sig i värsta leran....stackars hästskötaren;)

Mia och jag på "after work". Jag i mina jobbarkläder och Mia i sina, dock lite skillnad...Mia luktar godare;) Kram på dig! Härlig fredagseftermiddag/kväll.
Näe, nu ska jag till Viken i andra ärenden....som sagt ett jäkla farandes hit och dit!

Inga kommentarer: