torsdag 1 september 2011

Vad jag skrattade....

......när jag läste "veckans viktiga" som man får varje vecka på VV. Det handlade om svamp på två sidor och här följer de "allmänna svampråden" som stod längst ner på sidan , (jag har skrivit mina kommentarer inom parantes;)))

*Ta med svampbok för att vara säker på att det inte är en giftsvamp du plockar (brukar man plocka svamp man inte känner igen????)
*Lägg svampen i en luftig korg (jag plockar ALLTID i plastpåse).
*Rensa svampen direkt när du kommer hem, därefter är den klar att tillaga (jag kan ha orensad svamp flera dagar i kylen utan problem och nähäääää är den klar att tillaga efter rensning;))))
*Bra svampställen är ljusa platser med gamla träd som gläntor, skogsbryn och stigkanter (kanske man bättre kan säga bara SKOGEN)
Nu kommer det viktigaste:
*Var försiktig med vita "champinjonliknande" svampar- om du inte är van svampplockare (kanske det borde skrivits att det är vit flugsvamp som man kan förväxla med champinjon och som är dödlig....i stället för bara skriva "var försiktig med".)

Jag vet...det är inte alla som bor på landet och har skogen/svampen inpå knuten....men på råden ovanför känns faktiskt inte som de bästa även om de är riktade till en oerfaren storstadsbo, eller vad tycker du???

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahahahaha....ja, jisses!!!! Jag skriver som dom säger i amerikanska filmer...."I rest my case"!!!!! ;o))
Kramar Pia