lördag 2 oktober 2010

Trumpetsvampsdag!

Idag gick jag en lååång promenad medans Fredrik gav Svea mat i knappen. Först gick jag runt Härad och sen in bland alla träd för att se om jag kunde hitta lite mer (trumpet) svamp. Gick rakt in i skogen på ett ställe där jag aldrig gått förrut (alltid lika spännande). Ska ge er två tips på hur man INTE går vilse (som jag alltid omedvetet, tänker på); *Titta alltid efter solen och var den är (om den är framme). *Lyssna, hör du något återkommande ljud? En motorsåg som går, hund som skäller, ko som råmar tänk då på vilken "sida" om dig själv du hör ljudet, höger eller vänster om dig??? Okej, två enkla och bra tips (även bra att ha när man går i drev på okänd mark.) Svante har ritat av sin (just nu) favobil, volvo 142!!;))) Turbo och trimmad!



I skogen hittade jag MÄNGDER av trumpetsvamp...ÄNTLIGEN! Och nu efter lååång tid har jag kommit på att de INTE växer där vanliga gula kantareller växer utan i sluttningar mellan barr och LÖVskog (helst asp). Plockade (säkert) 15 liter på ganska kort tid.



När jag kom hem kom Fredrik och sa: Det gick inte så bra med matningen av Svea......när det "pep" i hennes "maskineri" (droppställningen) och han skulle "koppla loss" henne så såg han att det hade glidit isär i slangarna och all mat hade läkt ut...i hennes säng (läs: i vår säng)........

och inte nog med det, det var i "skarvslangen" mellan hennes mage och ställningen....och det innebär en hävert ifrån magen och UT......så man kan säga kort och gott: kräk, fast från en slang.

Men, det bästa av allt....det enda jag sa till Fredrik var: Jaha och det måste ju hända någon gång, att det glider isär. Då får vi väl prova med gröt:):):)



FATTA; hur GLAD:)))) jag är att jag inte "bryter i hop" över en sån sak!!!

När det var dags för "lunch" åkte vi till Pia i Kårtorp, som stänger i morgon, och käkade. Var något så otroligt mätt efteråt. Vill härmed passa på att göra lite reklam för det GODASTE och FINASTE JULBORD som finns!!!!!! Vill du äta mat som är närprodusert och lagat med hjärtat
så passa på att ringa och boka Pias fina julbord 0123-30087.

En av våra tre sötnosar!

Svante är ikväll hos Kevin och Elis har klippt gräsmattan och jag har planterat blommor som jag köpte i Viken idag. Svea har varit i "sitt esse" och jag tror inte att det är så lång tid kvar tills hon kan gå:)



Elis har också haft sin affär öppen så nu är vi mer än mätta!!
Nu är det nog läggdags....så puss och go natt;)

3 kommentarer:

Sofie sa...

Skönt att du "fixade" haveriet med slangen så bra. Stort steg åt rätt håll :) Jag blir ju nyfiken på hur det gick med gröten då? Var Svea hungrig och ville ha? Hoppas ni får en fin söndag, här skiner solen! Nu ska jag gå en skön promenad och sen åka ut till min älsklings-Tindra som sovit hos pappa inatt. Kram!

Anonym sa...

Jag har oxå plockat svamp, som nu är rensad och inlagd i frysen, lite är på tork oxå. Vi hittade oxå mängder med svamp, o så fick jag för första gång se hur våran hund jobbar i skogen, han ställde en älgkalv, synd bara att det inte var längre fram, så husse kunde ha fått skjuta för honom. Många Kramar Hanna

Lina eller Karro-det är jag! sa...

Sofie!
Hon åt lite gröt men det var ju inte som jag hade hoppats att hon skulle vilja ha massor. Men huvudsaken är ju ändå att inte jag ballade ur, tycker jag;)
Kram!

Hanna! Ja det finns precis hur mycket svamp som helst, så kul!
Hoppas att det går bra med hund och älgjakt! Jag ska ut i morgon (11/10) hoppas att jag är skapligt pigg då;) Kram!