torsdag 22 juli 2010

Skatjakt/skyddsjakt!

Det bedrivs skyddsjakt på hög nivå hos oss, visserligen har vi bara skjutit två skator men de verkar som om de andra som är kvar har fattat....det är inte alls lika poppis att vara i vår trädgård:) Tror att skatorna även har hittat in i hönshuset och äter ägg, så nog är det skyddsjakt alltid och föresten så är de lovliga "på riktigt" också om nu någon skulle tvivla. Läs mer HÄR. Jag med min livs första skata, visst är jag fint jaktklädd:)

I förrgår kom Hanna hit och det är som alltid så skönt och roligt att ha henne här.
Vi kom nyss hem från skogen där vi har varit med Nettan och Göran och försökt att få hem en ko. Det gick inte så jättebra men motion fick jag och svetten bara rinner. Det är jättevarmt och kvalmigt ute så jag undrar om det inte blir åska snart.

Igår ni, gott folk, käkade Svea det mesta hittills Jag erbjöd henne en halv portion gröt plus päronpure (en halv burk varje gång) tre gånger och hon åt upp varje gång! Åh, vad glad jag blev. Fredrik sa: -Vad duktig Svea är men jag kan nog säga att jag också är väldigt duktig, för som jag kämpar med hennes mat varje dag. Det är oftast jag, jag tror Fredrik har gett henne mat via munnen max fem gånger på nästan två månader, så jag tar åt mig all ära för att hon äter bättre nu:) Jag erkänner att jag är väldigt envis när det gäller detta och kan få i henne mat fast att hon kniper med munnen. Jag vet precis hur hon funkar och hon visar TYDLIGT när hon inte vill ha mer, då vänder hon bort huvudet och försöker slå bort skeden med händerna.

Vill ändå ge Fredrik en eloge för att det oftast är han som blandar till knappmålen till Svea och oftast diskar ur slangen efteråt. Vi har, utan att komma överens om det olika uppgifter när det gäller knappmålen, för det är nästan alltid jag som "kopplar på" knappen och sprutar i vatten 10 ml (innan) och sprutar i vatten (också 10 ml) efteråt och tar bort slangen. Och detta fungerar så bra utan att vi behöver tjata eller prata med varandra om det.

Vill avsluta dagens inlägg med vad jag läste i en föräldrartidning igår: FÖDOÄMNESALLERGIER/Komjölksallergi: Betyder att barnen inte tål viss mat. Oftast är det proteinerna i maten som orsakar problem som KRÄKNINGAR, MAGBESVÄR, eksem, NÄSSELUTSLAG, klåda i munnen. I bland kan luftvägarna påverkas och det händer att barnen får en så kallad ALLERGISK ANAFYLATISK CHOCK. Samt att de händer att barn med komjölksallergi SLUTAR ÄTA! Kan det vara mer slående, det jag har skrivit med stora bokstäver är det vi varit med om, sen vet vi ju inte om hon har haft klåda i munnen men säkert ganska troligt. Pusselbitarna faller på plats kan man säga......

Inga kommentarer: