torsdag 28 januari 2010

Bra djurhållning?

Den här bilden "hittade" jag i tidningen Land i December och jag höll på att ramla av stolen. Här kan man prata om djur som far illa, säkert "gubben" på bilden också. Snacka om utmärglade stackars tjurar (stutar?), och vilken "underbar" plog de drar. Tror att "våra" svenska kor har det ganska bra i jämförelse, även om de står på 2 cm för kort liggbås eller går ett djur för mycket i en spaltbox. Fast vad vet jag? Dessa två kanske har det jättebra på sin fritid, latar sig äter gott (det är ju faktiskt ganska grönt bortanför gärdet), går fritt ute och har fri tillgång på mat och vatten (näe ,tror nog inte det).
Det är lite konstig inställning till djur i detta land tycker jag nog, här kommer ett exempel: En morgon när jag satt och matade Svea råkade jag få på ett program som heter "Djurens ö" (tror jag). Det var Lili (från Lili och Sussie) och hennes kille (?) som räddade djur. Fint! Bra! De räddade allt, fåglar, grävlingar, rävar, igelkottar, you name it. Där jag kom in i programmet höll de på att få tag i en ekorre som hade blivit påkörd. Var tror ni ekorren höll hus? Jo, uppe i ett träd eller flera träd, för han kunde fortfarande hoppa (från tallegren:-). De engagerade sig mycket, använde stegar och klättrade upp i höga tallar (helt galet tyckte jag) och nere på marken stod tjejerna, med håvar för att fånga in den om den skulle komma ner. Till slut, efter hur lång tid framkom inte, så fick man se att de hade fångat den, men fy, "stackars ekorren", hans ben var helt trasigt, så de fick tyvärr avliva den. Efter det visade de två (jättesöta) sälungar som hade kommit bort från sina mammor (tror jag, såg inte varför de hade tagit hand om dem). Den ena kunde inte äta (hette den Svea???;-))) så då var de tvungna att lära den äta innan de kunde släppa tillbaka den till det fria. Nu kommer min fråga: Var går gränsen för vad djur är värda i deras ögon???? För gissa vad de matade sälungen med???? Jo, "tonvis" med frusen fisk. Ha-ha-ha, jag var tvungen att börja skratta. Hade de dödat tusentals fiskar för att rädda en sälunge??? Hur tänkte de då? Naturligtvis är det ju så för sälar äter ju fisk men ändå, lite snevridet blev det, i alla fall i det här programmet som just handlar om alla "stackars" djur. Ni skulle bara höra den "silkeslena" rösten som berättade om dessa stackare.
Ja, ja ni kanske inte förstår vad jag menar men jag tyckte bara det var så "roligt" att se, för jag lovar, hade de hittat en gädda i vassen som hade en krok i munnen hade de säkert tagit hand om den med, och det är ju en fisk. Och bäst var det där med ekorren.....försök själva fånga en ekorre som hoppar mellan träden................!

Igår lämnade jag in bilder till ADO-foto i Viken för att få "pappersbilder" så jag kan göra ett album till Svea. Det är ju bra det här med att ha alla foton på datorn men hur kul är det och finns den här datorn kvar när barnen blir stora? Jag har så klart flyttat över alla foton på cd-rom- skivor men ändå, ett "riktigt" album är ju skitkul att titta i. Har ju även köpt en "mina första år" bok till Svea och där är det ju också kul om man kan sätta in lite fina kort. Svante och Elis har också egna böcker och de verkligen älskar att titta i dem, jag brukar få läsa i dem om hur det gick till när de föddes. Brukar även skriva i roliga saker som de säger och gissa om vi skrattar åt det ibland.

Ja, just det (glömde nästan bort det), jag vägde mig igår och jag hade gått ner liiiiiiiiiiite, 0,3 kg men som man lär sig i VV, ett minus är ALLTID ett minus. Så nu står vågen på 82,9, är ganska nöjd i och med att det inte har blivit så mycket motion. Svea hade gått upp (bra!) och hon väger nu 5580 g och är 59 cm lång. Hon är ganska rolig nu när hon har börjat "prata".

Nu ska jag gå och lägga på i pannan och tro det eller ej, det är underbart vackert ute, för nu tittar solen fram och allt är vitt. Ha en skön vinterdag och kör försiktigt på vägarna!!!

3 kommentarer:

Björköborna sa...

Intressant inlägg Karolin och jag håller med dig. Undrar om ekorren mådde bättre av att de stressade den?!

Kram!

Lina eller Karro-det är jag! sa...

Ja, och benet "trasades" nog sönder när de jagade den. Fredrik sa: det hade ju varit bättre att de tagit hagelbössan direkt.
Kramizzzzz (ha!)

Björköborna sa...

Håller med Fredrik!

Kramiz o gonatt =)