tisdag 5 januari 2010

Akta så hon inte kräks!................

.......det är de orden jag uttalar mest just nu, i tid och otid. Har fått en slags fobi mot Sveaspyor, absolut inte för att jag tycker de är äckliga, utan för att jag är så rädd att hon ska spy upp de dyrbara dropparna hon får i sig. Hon har av någon konstig anledning börjat kräkas mer och det är inte bra.

Gissa vad som hände igår kväll då? Jo då, mycket riktigt så kräktas hon upp sonden!!!! Den lilla "Busan". Fredrik var beredd att åka in till stan (det var hans tur) men han ringde först och sa att han var på väg. Då sa "vår" underbara sjuksköterska P att vi fick prova att sätta den själva om vi ville försöka. Egentligen ska man ju göra det inför sjukhuspersonal första gången och skriva på papper om att man vet vad det finns för risker och vad som kan hända. Fast nu skulle vi ha telefonkontakt medans vi provade och vi har ju varit med och sett på 5-6 gånger, så vi vet ju egentligen hur man gör även om vi inte provat själva förrut. Så på med högtalartelefon och sen provade vi, först i den näsborren hon hade sonden i förrut men där blev det tvärstopp när hon började skrika så vi provade den andra när hon lugnat ner sig och det gick bättre. Vi fick massor av beröm av P så det kändes bra. Det är väldigt noga och viktigt att kolla sondläget när man väl fått ner den och det lyckades vi också med. Skönt! Så där sparade vi en resa på 14 mil T&R, tänk vad bra för miljön;-) Passade på att ta några kort på henne när sonden och tejpen inte fanns på plats. Vi är ju inte direkt vana att se henne utan sond så det gäller att ta tillfället i akt.


Solen skiner från en klarblå himmel idag också och jag längtar ut. Tycker det är lite väl kallt med 15 minusgrader för att ta med Svea ut. Svante är hos kusin K och Elis leker med sin bondgård och käkar pepparkakor.
Jag har betalat räkningar, pumpat och druckit kaffe och Fredrik håller på att fixa med skördaren, så han kan inte komma in och hjälpa mig så att jag kommer ut och får lite frisk luft.
Får väl passa på att sticka ut när han kommer in och ska äta.

MOR OCH DOTTER, i rosa kläder:-)))))))


Vad händer annars då kanske ni undrar. Svar: ingenting! All tid går åt till att mata, pumpa och se till att "Busan" inte kräks. Den som klagar på (och det gjorde jag själv när grabbarna var små) att det är jobbigt att hela tiden amma ska inte klaga, detta är ännu jobbigare, snacka om heltidsjobb! Plus att man missar och saknar närheten som blir när man ammar....längtar! Hoppas verkligen att hon kommer till sans och börjar tutta någon gång igen, det gick ju så bra i en och en halv vecka och jag saknar det så mycket!
Men en sak ska ni veta; det är underbart att vara hemma! Försöker hinna med småsaker mellan "varven", jag får trots allt några minuter här och några minuter där. Har tex. ramat in alla grabbarnas skolfoton med de ramarna jag köpte för endamålet i våras (!!!!!!!) och hängt upp dem på väggen i vårt sovrum. Mitt nästa projekt blir att storstäda i sovrummet och plocka i ordning och damma för det är mer än välbehövligt. Kan även nämna det att jag ÄLSKAR vårt nya badrum där vi trots allt tillbringar ganska mycket tid, bortsett toalettbesök, i och med att vi har skötbordet där samt badkaret, som är välbesökt.
Nu ska jag fylla i papper till försäkringskassan.....det är en djungel med blanketter att fylla i (mer än vanligt, alltså) nu när vi har varit inlagda på sjukhuset. Önska mig lycka till!

12 kommentarer:

Björköborna sa...

Inte så konstigt att hon kräks mer, sonden gör säkert sitt till att det irriterar (ser att du fortfarande inte läst på sidan jag rekommenderade, där skrivs det om det ;)

P&K!

Anonym sa...

Vilken sida var det då, kan du skicka länken på FB, var det på aff?
Kram K.

Björköborna sa...

Det var på Aff, sök forum "Sond- och knappmatning". Kommer länk via FB också!

Malin sa...

Vilka fina bilder på er:) Imponerande att ni satte sonden själva, ni måste känna er stolta:) Känns skönt att läsa att man kommer att ha mycket att göra när bebisen kommer, klättar på väggarna nu:( Hoppas att er vardag flyter på bra nu, kram!

Anonym sa...

Malin-Jag känner precis igen mig i det där med "klättrar på väggarna" innan bebis anländer men försök att njut liiite också för snart kommer en ny tid för er. Och även om det stundtals (KANSKE) kommer att vara jobbigt så är det otroligt mysigt och roligt och tiden bara skenar iväg.
Kram på dig!
Karolin

sara sa...

hej igen carro! ett "hett" tipps är att lägga en riskudde i vagnen vid fötterna när det är så här kallt. sen äre bara ut och gå för fulla muggar :)

Lina eller Karro-det är jag! sa...

Sara!
Smart idé med riskudden men kanske det är så att jag skyller på att det är för kallt för att jag vill komma ut lite själv och få lite "egentid"?;-)
Kram på dig!

Niklas sa...

Åh va´ bra att ni fixade sondsättningen själva!!!! Sträck på dig mamsen & va´ stolt!!!!! Nu kan du ju släppa den "skräcken"!!!
Underbart!!!! :o))
Jag förstår att du har lite pappersarbete vad det gäller FK & jag peppar dig mentalt nu!!! ;o)
Söta ni e´ i era rosa "outfits"!!
Ha det gott i kylan.......brrrrrr!!!
Kramar PIA

Lina eller Karro-det är jag! sa...

Pia- Tack för komplimanger...igen!
Ja, jäklar vad kallt det är! Skönt att vara inne. Kram Karolin

mia sa...

Va duktiga ni är! Skönt att slippa ge sig iväg...Det var så härligt att få träffa er i lördags-tycker så mkt om er! Ni är en så fin familj. Svea är en riktig liten go´bit. Oliwer var jättenöjd med att få träffa "sina stora kompisar". Mathilda har nu fått vattenkoppor-tycker vi känns lite jobbigt när hon har det besvärligt,men vad är det i jämförelse med vad Svea får utstå!!! Hon kommer att bli en riktig tuffing! Kramar till Er alla. P.s Passa på att unna dej lite mamma-lyx nu...D.s

Anonym sa...

Vilket stort steg i rätt riktning att ni nu kan känna er trygga med att sätta sonden själva! Inga fler onödiga resor till stan. Det är ju inte jättekul att sätta den på sitt gråtande barn, men det är det värt!
FK läste jag, kolla upp detta med vårdbidrag redan nu. Man kan ju få ersättning för merkostnader (resor, tvätt mm) samt för den extra tid det tar att mata med sond, pumpning osv. Vi sökte ganska sent, men hade kunnat få tidigare. Det kan bli ganska mkt pengar i slutändan.

Sara E

Lina eller Karro-det är jag! sa...

Mia-Det var naturligtvis lika kul som vanligt att träffa dig! Snart hoppas jag kunna komma ut på lite promenader så då måste vi träffas!
Ska kolla upp om de har VV i Sörping (eller Viken) så ska jag börja där så fort som möjligt.

Sara- Tack för tips om vårdbidrag, ska ringa i morgon och se om det är någon som jobbar en klämdag.
Kramar Karolin.