söndag 3 januari 2010

Vackert vinterlandskap!

Ute är det så vackert att det gör ont, gnistrande snö, sol, kallt och precis vindstilla. Temperaturmätaren visar på 15,2 grader, så det biter nog rejält i kinderna om man går ut, vilket jag tänkte göra "framåt stycket" (som han säger "vår" rörkrökare).
Igår hade jag en "klädplockardag" och det var mycket välbehövligt kan jag säga. Sen vi köpte ny tvätt- och torktumlare har ju Svante blivit som tokig att tvätta. Tvättkorgen är alltid tom och det räcker att det ligger några kläder eller handukar någonstans, så tar han dem och slänger in i maskin och sätter i gång den. Naturligtvis jättebra men han tycker inte det är riktigt lika kul att sortera tvätt, även om han hjälper mig med det ibland också. Hur eller hur, så har det mesta av den rena tvätten blivit liggandes i våra klädkorgar, i väntan på sortering, medans vi har varit på sjukhuset.
Tog fram grabbarnas klädlådor och sorterade även ut kläder de har växt ut (framförallt Elis) och det blev en mängd kläder, så är det någon som vill ha begagnade kläder i storlek 110-116 så hojta till. Har fortfarande inte fattat helt och fullt att det finns små tjejkläder också, har fått massor och även köpt en del själv, och de är ju för söta.
Vad hände mer igår då? Jag kom ut på en "pytteliten" promenix (ja, det var kallt men skönt.) Sen kom Mia och Oliwer förbi och gav Svea ett paket med kläder och gratulerade henne på namnsdagen. Jag själv fick en "kroppspeeling med havtorn" från RosenSerien, mmmm, härligt, tack Mia! Vi satt och pratade, Mia fick "känna på" Svea och Oliwer lekte med grabbarna, mycket trevligt!

Vid 19-tiden styrde vi kosan ner till Isabelle och Daniel i Fogelvik och där blev vi bjudna på supergod mat och trevligt sällskap. Tur att de kunde "lura" ut oss så vi fick lite mer umgänge, vi har annars fått en tendens till att vilja isolera oss och inte gå ut eller träffa andra. Vilket i och för sig kanske är helt logiskt i och med att vi ännu inte har fått känna på hur det är att "bara" vara hemma och vara en hel familj.

I fredags var jag ganska "låg" och rädd för att det här med sonden hade hänt men då ringde jag till min storasyster som fick mig att tänka på ett annat sätt och i stället se positivt på saker och ting, Efter det känns det mycket bättre och lugnare inombords. Det har tagit hårt psykiskt, det vi varit med om. Även om läkarna inte hittat något allvarligt, så är det en himla press när alla prov är tagna och man går dag ut och dag in och väntar på provsvar. Vi skojar om att det är nog inte många som har sett sitt nyfödda barn så ingående som vi har. De undersökningar vi har gjort är; Hjärt- lungröntgen, Ul på hjärnan, röntgen på magen och tarmarna , Ul på magen (tre gånger), röntgen på matstrupen samt en timmes lång Ul på hjärtat. De "nere" på röntgen känner igen lilla Svea ganska väl nu kan jag lova. Inte nog med det så har det nog tagits bortåt 50-60 stick för olika sjukdomar, blodvärden mm, sondsättning 4-5 gånger, så inte är det konstigt att jag har mått och även fortfarande (ibland) mår skit.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Som jag skrivit tidigare var vi uppe hos Nettan och Göran på julaftonen och här får de en kran (blandare) till köket av "Stockholmarna". Nettan hade varit så stark dagen innan och brutit sönder sin egna kökskran, inte bra.



Kan inte låta bli att sätta in dessa bilder på mig (även om de inte är till min fördel) men jag vill visa hur jag ser ut när jag inte har sovit (bilden nedanför) och en där jag har sovit relativt bra (bilden ovanför). Ha-ha!


Här gullar Elis med lillasyster, han brukar säga -hon är så gullig så jag kan inte ta ögonen ifrån henne. Han brukar även säga att hon luktar allt från korv till gurka, HA-HA-HA! Vart får han allt ifrån.
Härom dagen gick han och pratade på låtsas med någon i sin telefon med handsfree, då frågade jag vem han pratade med och han svarade, -Jag pratar med en bilförsäljare, -Vad vill han då, frågar jag, -Han vill sälja kakor och bilar men jag gick inte på´t!
Eller som när han härom kvällen, vid läggdags, frågade Fredrik, -Pappa, jag måste fråga dig en sak, Hitler, var han ond eller god? Vilka funderingar han har. HA-HA-HA!

Så, nu ska jag plocka undan lite och snart mata Svea igen.
Ha en skön söndag alla läsare!


4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka underbara citat från Elis! Hoppas de sparas de i nån liten bok.
Skönt att ni kan koppla av å umgås lite med folk utanför huset, det kan ge ett annat perspektiv på tillvaron som lätt blir lite snäv i er situation.
/Sara

Niklas sa...

Hahahahaha.......va´ gullig han e´ han Elis!!!! Mycke´ tankar rör sig i deras små huvuden!!! :o))
Men de´ e´ väl klart att du till & från mår skit!!!!!! Konstigt vore det ju annars....jag menar, du e´ ju ingen robot utan EN MAMMA!!!!
& du ser inte alls så "sleten" ut på fotot.......kunde HELT KLART va´ värre!! ;o) ;o)
Om nu Svea tänker fortsätta "vägra" tuttandet så e´ ju det bästa att ni själva lär er att sätta sond.....det blir lite enklare & mindre "skrämmande" i vardagen då!!!! Jag vet.....de´ e´ ingen lätt match att fixa det på sitt eget lilla gryn men jag tror att du fixar det!!!!!!
Ha det så gott & jag ser redan fram emot ditt nästa blogginlägg!!
Kramar Pia

sara d sa...

hej carro! känner igen det där med att vilja isolera sej lite! nu är det lättare när man bor på landet:) har inte velat ringa eller sms med tanke på hur jobbigt allt vart för er. man är ju inte så pigg på att prata i telefon då. dessutom med mottagningen i stjärneberg och mottagningen här på vikbolandet är det inte nån lyckad kombination:) men tanken är att jag ska ta mej till stjärneberg någon gång snart med lilla folke. och du vill har lust så kan jag ju komma ner och kolla läget hos er också då. hoppas ni får svar på allt snart. jag tänker på er jätte mycket! kram sara d

Anonym sa...

Sara- Ja, Elis är lite rolig med sina uttalanden och jag brukar skriva upp det mest roliga.
Pia-Nu har vi satt sond själva!
Sara.D.- Kom gärna ner när du är här i Stjärneberg och hälsar på.
Kram till Er alla!